مطالب

ویژگی های HLC ، BLC ،WDR DWDR و کاربرد آنها در دوربین های مداربسته چیست؟

WDR چیست

ویژگی های HLC ، BLC ،WDR DWDR و کاربرد آنها در دوربین های مداربسته چیست؟

HLC - BLC - DWDR

فاکتور های زیر در دوربین های مداربسته  جهت مشاهده تصاویر از لحاظ  کیفیت و وضوح تصاویر ویدئویی، در شرایط مختلف نوردهی در طول روز بسیار مهم هستند.

 Compensation Backlight Compensation (BLC)

Compensation Highlight (HLC)

Wide Range Dynamic Range (WDR)

این ویژگی ها  دارای تفاوت های عمده ای در عملکردشان هستند که آگاهی از این تفاوت ها  می تواند شما را در انتخاب دوربین مورد نظر خود یاری رساند.

این آیتم ها به صورت جداگانه بر روی دوربین های مداربسته قرار دارند و دارای عملکرد مستقلی هستند و هنگامی که برای کاربرد های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند، اهمیت زیادی دارند زیرااین قابلیت ها شخص کاربر را قادر می سازد که تصاویر را تا حد امکان واضح و با کیفیت بیشتری ببیند و این موضوع در زمان روی دادن حوادث و اتفاقات ارزش واقعی خود را نشان می دهد .

کاربرد HLCدر دوربین های مداربسته

(Compensation Highlight (HLC در دوربین های مداربسته  چیست؟

HLC قابلیتی است که در هنگام تابش نور شدید و مستقیم ناشی  از وسایل مختلف مانند نور پروژکتور و …شدت تابش را کاهش و دیدی با وضوخ بیشتر را به کاربر دوربین منتقل می نماید ،به عبارت دیگر قابلیتی است که اشیا نورانی تصویر را تاریک‌تر می‌کند.

HLC قابلیتی است که در شب برای مشاهده پلاکهای ماشین با وجود نور چراغ اتوموبیل کاربرد بالایی دارد .این قابلیت در خواندن پلاکهای اتوموبیل ها در مکانهایی مانند پارکینگ ها ،و نقاط حساس ورودی و خروجی که دارای اهمیت بالای امنیتی می باشند حیاتی است.

البته باید توجه داشت که قابلیت خواندن پلاک در حرکت آرام ویا ثابت با دوربین های معمولی امکان پذیر است و درصورت نیاز به قابلیت تشخیص پلاک ،برای وسایل نقلیه ی در حال حرکت و با سرعت بالا باید از دوربین های مداربسته مخصوص پلاک خوانی که اختصاصا جهت این امر طراحی گردیده اند استفاده نمود.

(Compensation BACKLIGHT (BLC چیست؟

BLC  نیز قابلیتی جهت تنظیم نور و بهبود روشنایی تصاویر است که در دوربین های مداربسته مورد بهره برداری قرار می گیرد .در حقیقت این آیتم نور پیش زمینه و پس زمینه تصویررا تنظیم و بهینه می نماید .در مواردی که نور بصورت مستقیم به لنز دوربین می تابد مثلا در ورودی هایی مانند در و پنجره ها ،این نور شدید باعث کدری و عدم تشخیص  مناسب تصویر می شود .اما باید به این نکته توجه نمود که در مکان هایی با اختلاف روشنایی زیاد ،کار آیی این تکنولوژی مناسب نمی باشد.

تفاوت WDR و DWDR

WDR (Wide Range Dynamic Range) چیست ؟

این تکنولوژی در دوربین های مداربسته از قابلیت اسکن دوگانه Double Scan technology برای اصلاح تصاویر استفاده می کند. نحوه عملکرد این تکنولوژی به گونه ایی است که در تصاویر ثبت شده، قسمت های کم نور و پرنور تصویر را از لحاظ روشنایی به تعادل می رساند و در انتها تصویری با کیفیت ایجاد می گردد. قیمت دوربین هایی که دارای این قابلیت هستند نسبت به دوربین های معمولی گران تر است.

WDRدر واقع بر چند عامل وضوح تصویر ، روشنایی ، کنتراست رنگی و جبران نور در مناطق تاریک ، اثر می گذارد.

WDR  را می توان در انواع دوربین های IP و آنالوگ یافت . واحد اندازه گیری آن دسی بل (db) است، به طوری که هرقدر این مقدار بالاتر باشد عملکرد بهتری در شرایط نا مناسب نوری مشاهده می شود .

در حال حاضر دو نوع WDR در دسترس است:

  • WDR حقیقی یا همان True WDR و
  • WDR دیجیتال یا همان DWDR

نحوه عملکرد  DWDR با به کارگیری نرم افزار مخصوص صورت می گیرد. در این نرم افزار کنترل روشنایی به وسیله اشعه گاما در نقاط تاریک تصویر انجام می شود. این تکنولوژی تا حدودی می تواند به بهبود کیفیت تصویر کمک کند اما به هیچ وجه با تکنولوژی  WDR قابل مقایسه نیست.

زیرا درتکنولوژی WDR عملیات یکنواخت سازی روشنایی توسط دو تراشه الکترونیکی که در دوربین کار گذاشته می شود انجام می شود اما در DWDR این امر با استفاده از نرم افزار انجام می شود. پس باید گفت وجود DWDR بهتر از نبود آن در دوربین است ولی نباید از آن انتظار تصاویری با کیفیت دوربین های دارای WDR مخصوصا با اعداد بالای db را داشت . به عبارت دیگر DWDR تاثیر ناچیزی در افزایش کیفیت تصویر دارد ولی به هیچ وجه قابل مقایسه با WDR نیست.

دانلود مقاله WDR جهت مطالعه بیشتر 

 

مطالعه بیشتر :

POE چیست ؟

دید در شب مادون قرمز (IR) چیست؟

فناوری WDR در دوربین مداربسته چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *