سیستمهای حفاظت الکترونیک

نگاهی گذرا به تاریخچه دوربین مداربسته در جهان

تاریخچه دوربین مداربسته

نگاهی گذرا به تاریخچه دوربین مداربسته در جهان

اولین کاربرد دوربین مداربسته  :

آلمان از فناوری دوربین مداربسته در خلال جنگ جهانی دوم یعنی در سال 1942 ، برای نظارت بر تسلیحات خود استفاده نمود. فناوری دوربین مداربسته توسط شخصی به نام والتر بروخ ابداع شد و با هدف یادگیری در ارتباط با تسلیحات استفاده می گردید.

نگاهی گذرا به تاریخچه دوربین مداربسته

نگاهی گذرا به تاریخچه دوربین مداربسته

در حقیقت اولین استفاده ی مستند از دوربین مداربسته به ارتش آلمان این امکان را می داد که  پرتاب موشکهای خود را  از داخل پناهگاه و با ایمنی کامل مشاهده نماید. اما در آن زمان این قضیه یک پخش زنده ی صرف بود و فقط به صورت مستقیم رویداد را مشاهده میکردند و عملیات ضبط و پخش بسیار دیرتر در دسترس ایشان قرار گرفت.

اما در ایالات متحده از این فناوری جدید با سرعت تمام در زمان جنگ مورد استقبال و استفاده قرار گرفت.

دوربین های مداربسته این امکان را به دانشمندان آمریکایی داد که بدون درگیری با خطرات احتمالی از فاصله ی مناسب و اغلب از داخل آزمایشگاه،در مورد تاثیر سلاحهای هسته ای اطلاعات لازم را کسب نمایند.

در سال 1949 یک پیمانکار آمریکایی به نام Vericon فروش این فناوری را در فضای تجاری آغاز نمود.

با گذشت یک دهه از آن زمان دوربین های امنیتی به اهرمی تبدیل شدند که می بایست در امنیت عمومی و خصوصی مورد توجه قرار می گرفت.

در دهه شصت انگلستان بر شهرهای لندن و لیورپول اقدام به نصب دوربینهای مداربسته نمود تا افزایش امنیت عمومی را ایجاد نماید.در آن سالها دوربین های مداربسته تبدیل به رکنی اساسی در امنیت عمومی گردید.این موضوع کم کم در مورد امنیت منازل نیز به یک هنجار تبدیل شد.

ماری ون بریتان(Marie VanBritan)   پیشگام سیستم های امنیت خانگی در سال 1969بود.

در سال 1951 نوار کاست های ویدیویی اختراع گردید ولی تا اواخر سال 1969 بر تولید تجاری نرسیده بود. بدین ترتیب ضبط تصاویر بر روی این کاستها آغاز گردید اما در مدت کوتاهی در دهه 70 میلادی این تجهیزات با تکنولوژی VCR  جایگزین شد .

شهر نیویورک در جهت مبارزه با جرم و جنایت مشتاق استفاده از این سیستم بود و خیلی زود دوربین های امنیتی را در مناطق جرم خیز سراسر شهر نصب نمودند.

در دهه هشتاد ضبط دیجیتال راه را برای آینده باز کرد.

این روش ضبط ،در فضاهای تجاری آن زمان استاندارد گردید ولی با وجود راحتی نسبت به گذشته و اینکه در آن زمان یک گام رو به جلو به حساب می آمد و نحوه مشاهده مردم از فیلم را تغییر داده بود ولی تفاوت بسیار زیادی با نرم افزارهای نظارت تصویری کنونی داشت و مرور و بررسی حوادث هنوز دشوار و آزار دهنده بود.

در اویل دهه 90 تولیدکنندگان شروع به استفاده از تکنیکی موسوم به مالتی پلکسینگ ((Maltiplexing نمودند که نتیجه آن به این صورت بود که چند تصویر ویدیویی ترکیب شده و تصاویر روی یک مانیتور یا تلویزیون نمایش داده می شدند.

با ورود DVR ها دیگر نیازی به استفاده از یک واحد چندگانه برای کامل کردن چندین تصویر ویدیویی نبود و دستگاههای DVR  این عمل را به صورت خودکار انجام میدادند.

ناگفته نماند که فضای ضبط و ذخیره نیز افزایش چشمگیری یافته و دیگر نیازی به فضاهای کوچک ذخیره سازی روی نوار و زحمت تغییر مداوم نوارها نیز برطرف گردید.در نهایت این فناوری امکان مشاهده تصاویر از مساحتهای دور را نیز به مردم ارائه نمود.

در سال 2009 فناوری تشخیص چهره به سرعت توسعه پیدا کرد و از اولین مکانهایی که به این سیستم مجهز گردیدند، پایگاههای داده پزشکی قانونی بود که کمک بزرگی برای مجریان قانون به حساب می آید.

به طور کلی تغییر واقعی زمانی رخ داد که به فناوری تشخیص چهره واقعی دست یافته شد .

در حال حاضر صاحبان مشاغل می توانند نامها را از روی چهره شناسایی کنند و ثبت نمایند. هنگام نمایش چهره خاصی به آنها هشدار داده می شود. بسته به تنظیمات کارخانه سازنده فناوری تشخیص چهره می تواند ویژگی های دیگری را نیز ارائه نماید.

به هر حال امیدواریم  با پیشرفتهای روز افزون آینده در این حوزه،ویژگی های نوآورانه تری در ارتباط با تشخیص چهره و نظارت جامع را داشته باشیم .

تاریخچه دوربین مداربسته در انگلستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *