سیستمهای حفاظت الکترونیک

تاریخچه دوربین مداربسته در انگلستان

تاریخچه دوربین مداربسته در انگلستان

تاریخچه دوربین مداربسته در انگلستان:

در سالهای: دور، دوربین مداربسته مانند بسیاری از تکنولوژی ها ،فقط در فیلمهای علمی تخیلی و مربوط به فضا و زمانی دیگر بود .

بعد از متداول شدن، تبدیل به کالایی لوکس و درحیطه عملکرد دولتها ،ارگانهای امنیتی و یا افراد ثروتمند بود .

البته این روند در کشور های دارای تکنولوژی و جهان اول چون انگلستان سریعتر روی داد .

اما امروزه تبدیل به لوازمی روزمره و البته با اهمیت در حفظ جان و مال افراد گردیده است به عبارتی جزیی جدانشدنی  از زندگی انسان متمدن گردیده است .

این در حالی است که هم اکنون در بسیاری از اماکن شاهد بکار گیری انواع دوربین های مداربسته و سیستم های حفاظتی الکترونیکی می باشیم از سیستمهای  حمل و نقل و ایستگاههای مترو تا دوربین های کنترل ترافیک و مکان هایی با درجه امنیتی بسیار بالا مانند پادگانها و اماکن نظامی،امنیتی و مکان هایی چون مدارس و منازل.

در ذیل به صورت خلاصه سیر تحول  و پیشرفت این کالا را در کشور انگلستان بررسی می نماییم :

در انگلیس اولین بار در دهه شصت میلادی از دوربینها برای کنترل جمعیت عبوری در شهرها استفاده گردید.

نخستین  بار دو دوربین مداربسته به صورت موقتی برای نظارت بر جمعیت در میدان ترافالگار(Trafalgar) در جریان بازدید خانواده سلطنتی تایلند از انگلستان ،در ژوئیه 1960  برای کنترل ازدحام مردم و برای پشتیبانی و حفاظت از خانواده سلطنتی استفاده گردید.

در انگلستان امروزه بیشتر مردم با دوربین های مداربسته در مترو و اتوبوس های سراسر انگلستان آشنایی دارند.

تاریخچه دوربین مداربسته

اما یکی از  اولین کاربردهای حرفه ای دوربین مداربسته در انگلستان ، در ایستگاههای حمل و نقل قطارهای لندن بود.این اولین گام و مهمترین گامی بود که در جهت ایمن سازی حمل و نقل عمومی در انگلستان و جهان در سال 1961 برداشته شد.

در دهه 60 میلادی در کل شهرهای انگلستان سیستم های مداربسته تحت آزمایش قرار گرفت.

که مهم ترین آن در سال 1964پلیس لیورپول بود.البته در آن سالها استدلال این بود که این قضیه یک حرکت نمایشی است برای به رخ کشیدن قدرت پلیس لیورپول. که حتی در این صورت هم این یک قدم رو به جلو محسوب می گردید.

لازم به ذکر است که تعداد دوربین های به کار رفته در لیورپول در آن زمان 4 عدد بود.

در آن زمان پلیس ترافیک لیدز نیز با  نه دستگاه دوربین مداربسته،یک ایستگاه مدرن نظارت را در همان سال ایجاد کرد.

اما در بسیاری از مناطق بدلیل هزینه ی بالای کابل کشی، پروژه های مربوط به نظارت فضاهای عمومی معلق باقی ماند.

چهار سال بعد در سال 1968،پلیس کلانشهر لندن برای نظارت بر معترضان جنگ ویتنام اقدام به نصب دوربین های نظارتی در میدان گروسونرن  (Grosvenor)   نمود که این امر در سال 1969 یعنی یک سال بعد با نصب 67 دوربین نظارتی دائمی در میدان گروسونر و میدان پارلمان تکمیل گردید.

سال 1988 شروع اقبال دوربین های نظارت تصویری در انگلستان بود. خواه برای نظارت بر اعتراضات عمومی،امنیت حمل و نقل عمومی و کنترل جمعیت در مسابقات ورزشی.

در آن زمان استفاده از دوربین مداربسته به عنوان بخشی از ارکان امنیت انگلستان در حال تحکیم بود و سیستم های نظارتی توسط مقامات محلی در پروژه های مسکن،پارکینگ،نظارت جمعیت در خیابان ها و کنترل ترافیک در بزرگراهها عمومیت یافت.

در این دهه با توجه به تکامل تجهیزات و امکان ذخیره سازی ویدیویی،دولت اقدام به نصب هفته ای 500 دوربین در کشور کرد.

درسال 1992 استفاده از دوربین ها برای کنترل سرعت و عبور و مرور در مناطق چراغ قرمز خیابانها ، در شبکه ی راههای ملی انگلستان کلید خورد.

توانایی فیلمبرداری و مشاهده چندین دوربین با کیفیت بالا به طور همزمان،تکنیکی که به نام مالتی پلکس شناخته می شود و معرفی دوربین هایی که به صورت رنگی فیلم میگیرند، عصر طلایی دوربین های مداربسته را در دهه نود آغاز کرد.

در این دهه دوربین ها از نظر تعداد افزایش چشمگیری داشت،.خصوصا در مکانهایی که خود پردازها قرار داشتند این امر بسیار مشهود شده بود.

سالهای 1994 تا 1999 بیش از 200 میلیون پوند به بخش دوربینهای مداربسته تخصیص یافت.

در حال حاضرتخمین تعداد دوربینهای مداربسته در کلانشهر لندن، چیزی در حدود 691.000 دوربین می باشد که به ازای هر 13 نفر لندنی یک دوربین مداربسته میباشد .

با این سرعت افزایش تعداد دوربین ها ،اینگونه به نظر میرسد که تا 5 سال آینده این تعداد از یک میلیون عبور خواهد کرد.

همچنین ببینید :

دوربین مداربسته و موانع قانونی

برای مطالعه بیشتر

A History of CCTV Surveillance in Britain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *