مطالب

دوربین مداربسته و موانع قانونی

دوربین مداربسته و موانع قانونی

با توجه به نقش بسیار مفیدی که دوربین ‌های مداربسته در کاهش جرائم و افزایش ضریب امنیت محیط‌ های مختلف دارند ، نصب این دوربین ‌ها نه ‌تنها موانع قانونی ندارد بلکه از لحاظ قانونی ، هر شخصی می ‌تواند با رعایت یکسری قوانین ، به‌راحتی این دوربین ‌ها را در مکان ‌های موردنظر خود نصب کند.

بر طبق قانون و آنچه در بالا ذکر شد ، منع قانونی در نصب دوربین مدار بسته در قانون یا آیین نامه ها وجود ندارد ولی باید به تصویب هیئت مدیره برسد. اگر هیئت مدیره ای در یک مجتمع مسکونی بخواهد دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان ‌های مسکونی مانند راه‌پله ، حیاط یا پارکینگ نصب نماید به تائید کتبی اعضای مجمع ساختمان نیازمند است.

به همین خاطر تمامی مراحل تهیه و نصب دوربین‌ های مدار بسته باید زیر نظر مدیر ساختمان انجام شود . در واقع مدیر ساختمان باید با توجه به نیاز آپارتمان ، تعداد و محل قرارگیری دوربین ‌ها را تعیین کند.

در مکان ‌هایی مانند داخل منازل یا اتاق‌ خواب افراد ، که به آن‌ ها محیط ‌های شخصی اطلاق می ‌شود و از حساسیت بیشتری برخوردار است نصب دوربین امکان پذیر نیست.

بر اساس قوانین مربوطه(موانع قانونی) اگر لازم به نصب دوربین در بخش مشاعات ساختمان باشد ، شخص یا افرادی که در آن محل رفت ‌و آمد دارند یا زندگی می ‌کنند باید از این امر مطلع شوند و سپس برای نصب این دوربین ‌ها مجوز رسمی تهیه گردد تا در اثر موانع قانونی جریمه و یا مجازات نگردند.

آنچه باید دقت شود این است که نصب دوربین مداربسته به ‌طوری‌که سایر افراد حاضر در محل از وجود آن مطلع نگردند یعنی بصورت مخفی نصب شود ، تنها با کسب مجوز از مراجع قانونی مربوطه و در مدتی محدود امکان‌پذیر است و اگر به هر دلیلی این دوربین‌ها به‌صورت مخفی یا بدون مجوز نصب گردند ، شخص خاطی تحت پیگرد قانونی قرار می ‌گیرد وبا توجه به موانع قانونی  مجازات خواهد شد.

اگرچه دوربین ‌های مداربسته ابزاری کارآمد برای برقراری امنیت و کاهش جرائم و تخلفات هستند ، استفاده غیر مجاز یا بدون مجوز از آن ‌‌ها ، هم از لحاظ اخلاقی و هم از نظر قانونی نادرست و شامل موانع قانونی است.

نصب دوربین مداربسته میتواند در پارکینگ نیز انجام شود بخصوص در مجتمع های مسکونی که فاقد حیاط هستند و پارکینگ آنها در قسمت جلوی درب ورودی ساختمان قرار گرفته است .

معمولا ساکنین چنین ساختمان هایی برای امنیت و حفظ و حراست از خودروها ، اقدام به نصب دوربین مداربسته می نمایند. نصب دوربین مداربسته در پارکینگ آپارتمان ها بهتر است از انواعی باشد که قابلیت دید در شب را نیز دارند ، زیرا بعضی ساختمان ها نگهبانی نداشته و در شب نیاز به مراقبت از خودروها دارند . لذا نصب دوربین مداربسته در این چنین مکان هایی بسیار کاربردی می باشد .

پارکینگ ها به دلیل اینکه تعداد زیادی خودرو در آن پارک میشود همیشه باید زیر نظر قرار بگیرد و کار نظارت بر آن شبانه روزی انجام شود . لذا انواع دوربین دید در شب بهترین دوربین برای این مکان ها به حساب می آید.نصب دوربین مداربسته هم میتواند داخل پارکینگ و در جلوی درب ورودی و درب خروجی آن قرار بگیرد تا در صورت نیاز به مشاهده بتوان تمامی محیط را تحت پوشش قرار داد.

اصل ۲۵ قانون اساسی هرگونه نظارت و استراق سمع بر زندگی مردم را منع می‌کند و این موارد شامل موانع قانونی است. بنابراین قبل از نصب هرگونه سیستم نظارتی باید برای دریافت مجوز قانونی آن اقدام نماییدتا موانع قانونی برای استفاده از آن را ازبین ببرید. به دلیل تنوع بالای دوربین‌های مداربسته و تجهیزات وابسته به آن پیشنهاد می‌شود پیش از تهیه این تجهیزات حتما با افراد متخصص و با تجربه مشورت کنید.

نصب این دوربین ‌ها در ظاهر کار ساده و پیش ‌پا افتاده ‌ای به نظر می ‌رسد، اما در واقع نصب آن‌ ها تنها باید توسط نصاب‌ هایی صورت گیرد که دارای پروانه کسب باشند تا امنیت محل کار یا سکونت شما دچار تزلزل نشود.

دوربین مداربسته و موانع قانونی آنپس از نصب دوربین، یکی از مهم ‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، اطلاع‌ رسانی به اطرافیان و افرادی است که در آن محل زندگی یا رفت ‌و آمد می‌ کنند که راحت ‌ترین راه برای این کار استفاده از تابلو های اطلاع ‌دهنده است تا نصب دوربین مداربسته دچار موانع قانونی نگردد.

پس از نصب، این دوربین ها نیاز به نگه داری دارند. هزینه نصب و نگه داری این دوربین ها توسط مالکین باید پرداخت شود. زیرا دوربین ها در جهت حراست از اموال مالکان نصب می گردد.

گاها مستاجری که ماشین دارد یا اموالی در مشاعات ساختمان دارد در هزینه نگه داری دوربین های مدار بسته سهیم است.

منبع: هومتیک .قوانین نصب دوربین مدار بسته

 

دید در شب مادون قرمز (IR) چیست؟

سوئیچ POE چیست ؟

چه زمانی می‌توان مخفیانه بدون نقض حریم شخصی، از دوربین مداربسته استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *