اخبار

استفاده مخفی از دوربین مدار بسته بدون نقض حریم شخصی

استفاده مخفی از دوربین مدار بسته

استفاده مخفی از دوربین مدار بسته بدون نقض حریم شخصی

طبق اصل ۲۵ قانون اساسی هرگونه استراق سمع و نظارت بر زندگی دیگران خلاف قوانین است. طبق این قانون نصب و استفاده از «دوربین مداربسته مخفی» خلاف است و جرم محسوب می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، حتی تصویری که به‌وسیله یک دوربین مخفی ضبط می‌شود قابل استناد نیست و حتی صاحب این دوربین نیز مجرم شناخته می‌شود.

در این میان تنها اگر صاحب یک ملک شخصی یا اداری (کارفرما) بخواهد از وقوع یک جرم بزرگ پیشگیری کند، می‌تواند با تهیه مجوز از مراجع قانونی، در یک بازه زمانی کوتاه، به نصب دوربین نظارتی مخفی در محل مورد نظر اقدام کند.

به‌طورکلی دوربین‌های مداربسته و استفاده مخفی از دوربین مدار بسته تنها باید به‌منظور موارد امنیتی و نظارتی مورد استفاده قرار گیرند و هر عملی که باعث شود تا استفاده از دوربین مداربسته جنبه دیگری پیدا کند، از لحاظ اخلاقی و قانونی مجاز نیست و خلاف قوانین محسوب می‌شود.

همچنین فیلم‌های تهیه شده به‌وسیله دوربین‌های نظارتی و مداربسته نباید در اختیار شخص ثالث قرار گیرند و این عمل نیز نقض قانون به شمار می‌رود.

واضح‌ترین مثال در این زمینه، فیلم‌ دوربین‌های مداربسته‌ای است که با موضوعات مختلف و به‌راحتی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‏شوند و در دسترس همگان هستند.

دوربین‌های مداربسته موارد استفاده فراوانی دارند، اما طبق قانون به‌هیچ‌وجه نباید از این دوربین‌ها برای تجاوز به حریم شخصی و نظارت بر زندگی دیگران استفاده شود.

اگرچه دوربین‌های مداربسته ابزاری کارآمد برای برقراری امنیت و کاهش جرائم و تخلفات هستند، استفاده غیرمجاز یا بدون مجوز از آن‌‌ها، هم از لحاظ اخلاقی و هم از نظر قانونی نادرست است.

 

استفاده مخفی از دوربین مدار بسته بدون نقض حریم شخصی

چه زمانی می‌توان مخفیانه از دوربین مداربسته استفاده کرد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *