سیستمهای حفاظت الکترونیک, مطالب

تشخیص چهره چگونه عمل می کند ؟

تشخیص چهره

تشخیص چهره چیست؟
تشخیص چهره راهی برای شناسایی یا تاثیر هویت افراد با استفاده از چهره ی آنهاست. از سیستمهای تشخیص چهره می توان برای شناسایی افراد در عکس ها و فیلم ها و یا در زمان حال استفاده کرد.

تشخیص چهره یک بخش از امنیت بیومتریک است. اشکال دیگر نرم افزارهای بیومتریک شامل تشخیص صدا،اثر انگشت و تشخیص شبکیه یا عنبیه چشم است.این فناوری بیشتر برای ایجاد امنیت ،اجرای قانون و زمینه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تشخیص چهره

نحوه کارکرد تشخیص چهره
امروزه بسیاری از مردم با فناوری تشخیص چهره از طریق Face ID که برای باز کردن قفل آیفون ها عرضه شده آشنا هستد.با این حال این نکته حائز اهمیت است که تنها یک برنامه تشخیص چهره صرف می باشد.

به طور معمول تشخیص چهره برای تعیین هویت افراد به پایگاه داده ی عظیمی از عکسها متکی نیست بلکه به سادگی می تواند یک فرد را به عنوان تنها مالک یک دستگاه شناسایی کند این در حالی ست که دسترسی به دیگران توسط دستگاه را محدود یا منع می کند. به عنوان مثال  باز کردن قفل های تلفن همراه،فراتر از آن تشخیص چهره با تطبیق چهره افرادی که از کنار دوربین های ویژه عبور می کنند، با تصاویر افرادی که در لیست تماشا هستند کار می کند.این لیستها می تواند شامل تصاویر هر کسی باشد از جمله افرادی که مشکوک به تخلف نمی باشند و تصاویر می تواننداز هر کجا تهیه شده باشند حتی از حسابهای رسانه های اجتماعی ما .
به طور کلی سیستمهای فناوری چهره گونه های متفاوتی دارند که عمدتا نحوه کار آنها به شرح زیر می باشد:

تشخیص چهره

مرحله 1: تشخیص چهره

دوربین تصویر یک فرد را به تنهایی یا در میان یک جمعیت تشخیص داده و مکان یابی می کند. ممکن است تصویر شخصی را نشان دهد که مستقیم به سمت جلو یا نیمرخ نگاه می کند.

مرحله 2:تجزیه و تحلیل چهره

در این مرحله تصویری که شناسایی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نکته جالب اینجاست که بیشتر فناوری تشخیص چهره اینگونه است که به جای استفاده از تصاویر سه بعدی به تصاویر دو بعدی متکی است.زیرا
می تواند به راحتی این تصاویر دو بعدی را با عکسهای عمومی یا تصاویر موجود در پایگاههای داده مطابقت دهد.
بطور ساده این نرم افزار هندسه صورت شما را می خواند یعنی فاکتورهایی مانند فاصله چشم ها،عمق حفره چشم،فاصله پیشانی تا چانه و… را خوانده و ذخیره می کند. هدف این است که نقاط برجسته صورت را تشخیص داده تا برای تشخیص چهره مورد استفاده قرار گیرد.

 

تشخیص چهره

مرحله 3:تبدیل تصویر به داده

فرآیند عکسبرداری از چهره،اطلاعات آنالوگ یک چهره را بر اساس ویژگی های صورت فرد به مجموعه ای از اطلاعات دیجیتال تبدیل می کند. بنابر این تجزیه و تحلیل صورت شما به یک فرمول ریاضی تبدیل می گردد. و عددی را به عنوان اثری از چهره قرار می دهند و آن را Face printer می نامند.همانطور که اثر انگشتان دستان افراد منحصر به فرد است، هر شخص نیز یک اثر چهره منحصر به فرد دارد.

 

POE چیست ؟

دید در شب مادون قرمز (IR) چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *